fbpx

מהם שלבי המיון בשחקים וחבצלות?

או - למה בדיוק חשוב להתכונן?

תהליכי המיון של מסלולי "שחקים וחבצלות" הינם מהארוכים והקשים ביותר שיש לצבא להציע, אך בהחלט ניתן לומר שהמאמץ שווה, וקבלה לאחד מהמסלולים הללו הינה מפתח לשירות מעניין, מרתק ומלא באתגרים. לפני שנדבר על המסלולים עצמם (על כך במאמר הבא) נסביר מעט על תהליך המיון עצמו, השלבים הכרוכים בו וניתן קצת מנסיוננו על מנת להקל עליכם את התהליך.  

השלב הראשון הינו המבחן הקוגנטיבי, מדובר במבחן ארוך, מתיש וקשה, שמטרתו לאמוד את האיכויות של המלש"ב במגוון רחב של תחומים, המנסים לדמות אתגרים הקיימים במסלול הצבאי. בין היתר: ידע כללי, תכנות, חשיבה כמותית, סדר והיגיון ועוד. אנחנו לא מכירים בנאדם שסיים את המבחן והרגיש ש"הלך לו טוב", ולכן אל לכם להתרגש אם אתם יוצאים בתחושה קשה ומבלבלת מהמבחן.

אם בעבר בני נוער היו ניגשים למבחן מסוג זה ללא הכנה, כיום רבים מגיעים מוכנים, מה שהופך בעינינו את התחרות לקשה הרבה יותר. התהליך שהתרחש בעולם הפסיכומטרי והצו הראשון (אשר בעבר גם אליהם היו מגיעים ללא הכנה, וכיום מרבית הנבחנים עושים אליהם הכנה), הגיע גם למבחני המודיעין. המבחן אורך בסביבות 6 שעות, וכולל מגוון רחב של פרקים. המפתח העיקרי למעבר מבחן מסוג זה הינו היכולת לשמור על ריכוז גבוה לאורך כל שלבי המבחן, ולהיות עם מודעות עצמית גבוהה. לדעת מתי יצאנו מריכוז, ואיך אנו חוזרים לריכוז. כנראה שאף פעם לא חוויתם מבחן ארוך וקשה כל כך, לכן לרובכם זו חוויה ראשונה שעשויה להיות לא פשוטה בכלל ללא הכנה נכונה, גם מקצועית וגם מנטלית.

השלב השני הינו יום מבחני מצב והדינמיקה הקבוצתית. ברבים מהתפקידים בחיל המודיעין ישנה חשיבות רבה לעבודה בצוות. לכן, ביום זה נבחנות יכולות ההשתלבות בקבוצה, העבודה תחת לחץ, יכולת ניתוח מצבים ועבודה בצוות. קשה מאוד להתכונן לסוג כזה של מבחן, והטיפ הכי טוב שאנו יכולים לתת לכם הוא פשוט להיות עצמכם! קל מאוד לזהות אנשים שמנסים לזייף התנהגות כזו או אחרת במהלך היום. תדאגו להביא את עצמכם לקבוצה, אך גם לתת מקום לאחרים. להשמיע את דעתכם, אבל גם להקשיב לדברים שיש לאחרים להגיד. אל תנסו לבלוט בכוח ובאגרסיביות, אבל תדאגו שקולכם יישמע.

לאחר הדינמיקה הקבוצתית מגיע שלב הראיון האישי. ראיון זה נערך בדרך כלל עם בוגרי המסלול הרלוונטי אליו המועמד מתמיין או עם מילואימניקים. בראיון זה ינסו לבחון את יכולותיו של המועמד שלא ניתן היה לזהות במסגרת עבודת צוות בדינמיקה הקבוצתית. בין היתר ינסו לבחון מוטיבציה למסלול, פוטנציאל מנהיגותי, עולם הערכים של המועמד, סקרנות ועוד. חשוב מאוד להגיע עם ביטחון עצמי וקור רוח לראיון. ועוד יותר חשוב – להיות עצמכם! נסו להבליט כמה שיותר את היתרונות שלכם, ולהחביא את החסרונות שלכם, דברו בפירוט רב על נושאים שצובעים אתכם באור חיובי כגון תנועות נוער, התנדבויות, פרוייקטים בהם לקחתם חלק ועוד.

המועמדים שיעברו את הראיון האישי, יגיעו לשלב הראיון עם הפסיכולוג. סוג זה של ראיון הוא מעט שונה, ומטרתו לבחון היבטים מעט יותר עמוקים באופיו ואישיותו של המועמד לבחון את הרקע ממנו הוא מגיע, את המוטיבציה שלו לשירות, האם ישנם דברים שיכולים להפריע לו במהלך השירות, אילו נקודות משמעותיות הוא עבר בחייו, עד כמה קיימת התאמה בין האופי שלו לאופי הדרוש לתפקיד, באיזה אופן הוא מתמודד עם לחצים ועוד.

השלב האחרון הוא שלב הסיווג הבטחוני. מדובר בשלב שבעיקרו הוא טכני בלבד, ומטרתו לבדוק התאמה של המועמד לשירות בחיל המודיעין, על כל המשתמע מכך. לכן, ייבדק הרקע של המועמד, מעגלי חברים, נתונים משפחתיים, קשרים שיש לו בחו"ל ועוד. הרוב המוחלט של המועמדים אשר מגיעים לשלב הסיווג הבטחוני גם עוברים אותו ללא קשיים מיוחדים.

אמנם מדובר בדרך קשה וארוכה מהרגע הראשון, ועד לקבלה רשמית לאחד ממסלולי היוקרה של פרוייקט שחקים או חבצלות. אך היו בטוחים שהמאמץ שווה את זה. שירות באחד מהמסלולים הללו יחשוף אתכם ללב ליבה של העשייה המודיעינית בישראל, לטכנולוגיה ברמות הכי גבוהות שיש ולסביבת עבודה מהטובות ביותר שיש לצבא להציע.

color, colour pencils, pens

או שאפשר גם ווטסאפ

לחצו להתחיל התכתבות