fbpx

מהו הצו הראשון ולמה הוא כ"כ חשוב?

שלבי הצו הראשון

אז מהו בכלל הצו הראשון? מה חשיבותו? עד כמה הוא יקבע איך ייראה השירות הצבאי שלנו? מה זה דפ"ר? מה זה בדיוק קב"א? איך היא נקבעת? אז הכנו עבורכם עמוד המרכז את המידע על כל השאלות החשובות, וכל מה שאתם צריכים לדעת לפני הצו הראשון.

מה זה בכלל צו ראשון?
הצו הראשון הוא השלב הראשון שלכם בתהליך המיון של צה"ל. בשלב זה תעברו מגוון רחב של מבחנים, בדיקות וראיונות, אשר בסופם יהיו לצבא מספיק נתונים על מנת לשבץ אתכם בתפקיד המתאים לכם ביותר. הציונים והביצועים שלכם בצו הראשון ישליכו על אפשרויות השיבוץ, והתפקידים אליהם תוכלו להתמיין, ניתן לעשות את הצו הראשון פעם אחת בלבד – על כן החשיבות הרבה והמכרעת של הצו הראשון.

בעבר, כל המבחנים והשלבים היו מתבצעים בלשת הגיוס, בעקבות מגבלות הקורונה, החל מ-2020 צה"ל חילק את הצו הראשון ל-2 שלבים:

השלב הראשון מתבצע טלפונית ובאינטרנט. תידרשו למלא מספר שאלונים, ותתבצע שיחת טלפון לאימות נתונים ולקביעת סימול העברית שלכם (יפורט בהמשך).
השלב השני מתבצע בלשכת הגיוס הקרובה למקום מגוריכם וכולל מבחנים פסיכוטכניים, ראיון אבחון ובדיקות רפואיות. 

הצו הראשון שלח באמצעות הדואר, לכתובת המעודכנת ברישומי משרד הפנים, זאת לאחר שתגיעו לגיל 16.5. הגדולים יותר (חודשי תשרי עד אדר) יקבלו זימון לחודשים דצמבר – מרץ, והקטנים יותר (ניסן עד אלול) יקבלו זימון לחודשים אפריל-יוני.

השלב הראשון – שאלונים ושיחה בבית
בעקבות מגבלות הקורונה, החל משנת 2020, צה"ל החליט לערוך חלקים מסויימים של המיונים בבית – זאת באמצעות האינטרנט ושיחת טלפון שמתבצעת עם המועמדים. אז מה מחכה בשלב הזה?

שאלון אימות נתונים – לאחר שתקבלו את המכתב המודיע לכם על הצו הראשון. יהיה עליכם להיכנס לאתר מתגייסים (באמצעות סיסמא שתהיה במכתב) ולמלא שאלות אימות נתונים במסגרתו תצטרכו לספק מידע הכולל את הפרטים האישיים שלכם ושל בני משפחתכם. בין היתר: כתובת מגורים, טלפון ליצירת קשר, בתי ספר בהם למדתם, בגרויות ועוד. כמו כן, תספקו מידע רפואי  ראשוני. 

שאלון רפואי – במסגרת מילוי הנתונים האינטרנטי, תתבקשו למלא גם שאלון בנוגע למצבעם הרפואי. כמו כן, תתבקשו לשלוח טופס רפואי סטנדרטי חתום על ידי רופא משפחה המעיד על מצבעם הרפואי, תוצאות בדיקת שתן ותוצאות בדיקת ראייה שבוצעה על ידי אופטמטריסט. 

שיחת אימות נתונים – על מנת לקבוע את ציון ההשעלה הראשוני שלכם (צה"ר), וציון סימול העברית שלכם, לאחר שתמלאו באתר "מתגייסים" את השאלון הראשוני, תיקבע אתכם שיחה טלפונית בה יבררו אתכם לגבי מספר נושאים הקשורים לחייכם האישיים – בין היתר, מקצועות לימוד, לקויות למידה ועוד:

ציון השכלה ראשוני – במסגרת השיחה הטלפונית ינסו לקבוע את ציון ההשכלה הראשונית שלכם, בשיחה תידרשו לספר בנוגע לבגרויות שלכם, מוסד הלימודים, לקויות למידה במידה וקיימות, ועוד. ציון הצה"ר מהווה 17% מהשקלול של ציון הקב"א – ונקבע בין היתר על פי התיכון בו אתם לומדים, מגמות הלימוד, סטטוס בגרויות ועוד. 

מבחן סימול עברית – בחלק השני של השיחה הטלפונית ייערך מבחן בעברית, אשר כולל 3 פרקים מרכזיים: דיבור, קריאה והשלמת משפטים. ראשית תיבחנו אך ורק במבחן הדיבור, במידה והציון שלכם יהיה מספיק גבוה לא תצטרכו לערוך גם את מבחני הקריאה והכתיבה. במידה והציון לא יהיה מספיק גבוה, תידרשו להיבחן גם בקריאה וכתיבה ביום המיונים עצמו בלשכת הגיוס. אז מה הם בעצם המבחנים הללו?

   מבחן הדיבור – במבחן זה המאבחנת תעלה נושא מסויים לדיון, אתם תתבקשו להציג את דעתכם על הנושא ולשלב 4-5 מבין המילים שהיא תציג לכם. 
                          לדוגמא: מה דעתך על ציורי גרפיטי ברחובות העיר? מילים רלוונטיות: 1. מזיק 2. צבעוני 3. השראה 4. אלימות 5. שפה 6. לרבות 7. אולם 8. אפשרי 9. ייתכן.

   מבחן הקריאה – במבחן זה תתבקשו להקריא למאבחנת בקול רם מספר משפטים שיוצגו לכם. בנוסף, המאבחנת תסמן מספר מילים עבורן תצטרכו להסביר את הפירוש של המילה או להציג מילה
                           נרדפת. במקרים מסויימים ייתכן ותישאלו גם מספר שאלות על הקטע אותו הקראתם. 

   מבחן השלמת משפטים – במבחן זה תתבקשו להשלים מספר משפטים, זאת במטרה לבחון את כושר הביטוי שלכם. שימו לב לשני דגשים חשובים: ראשית, עליכם לוודא שהמשפט נכון מבחינה                                                 הגיונית. שנית, עליכם לוודא שהשלמת המשפט שלכם נכונה מבחינה תחבירית ודקדוקית. אל תמהרו להשיב. תחילה חשבו על התשובה, הריצו אותה בראש ולאחר
                                         מכן אמרו אותה בקול רם. 

טיפים חשובים למבחן סימול עברית:
1. חשבו טוב על התשובה לפני שאתם אומרים אותה. בחנו טוב אם היא הגיונית ואם היא מסתדרת תחבירית. 
2. אל תמהרו עם התשובה. קחו זמן לחשוב. אסור להיות פזיזים.
3. אל תפחדו להביע את דעתכם בכל נושא. אין שום התייחסות מצד המאבחנת לדעות אישיות – אלא אך ורק לכושר הביטוי שלכם.
4. זכרו היטב – גם אם התבקשתם לעשות מבחן קריאה והשלמת משפטים – עדיין הציון שלכם בסימול עברית יכול להיות מקסימלי.
5. למדו טוב את המשמעות של מילות קישור כגון: לרבות, אלמלא, לא זו אף זאת וכו'. 

השלב השני – מבחנים ובדיקות בלשכת הגיוס
לאחר שמילאתם את שאלון אימות הנתונים, ולאחר שביצעתם את השיחה הטלפוית תתבקשו להגיע ליום מיונים בלשכת הגיוס הקרובה למקום מגוריכם. אל תשכחו להביא עמכם צו התייצבות, תעודת זהות, אישורים רפואיים וכו' . יום זה כולל 3 תחנות עיקריות: המבחנים הפסיכוטכניים, הבדיקות הרפואיות וראיון אישי:

המבחנים הפסיכוטכניים – מטרת המבחנים הללו הינה לקבוע את ציון הדפ"ר שלכם (דירוג פסיכוטכני ראשוני). המבחנים נעשים על מחשב ואורכים כשעתיים. המבחנים כוללים 5 פרקים מרכזיים:

1. הבנת הנקרא והסקנת מסקנות – בפרק זה תתבקשו לקרוע מספר קטעי קריאה, ולאחר כל קטע לענות על שאלות הבנה והסקה בהתאם לנתונים בקטע.

2. אנאלוגיות מילוליות – במבחן זה תתבקשו למצוא את הקשר הלוגי בין 2 מילים, על בסיס זה לבחור צמד מילים בעלות אותו קשר לוגי.

3. אנאלוגיות צורניות – בחלק זה תתבקשו למצוא קשר לוגי בין 2 צורות, ולהחיל את הקשר על הזה על צורה נוספת.

4. מבחן הוראות – במבחן זה תקבלו הוראות מפורטות בכל שאלה, ותצטרכו לענות תשובה בהתאם להוראות, מבחן זה בא לבדוק תשומת לב לפרטים.

5. מבחן כמותי – בפרק זה תתבקשו לפתור שאלות במגוון רחב של נושאים: אחוזים, שברים, הספק, תנועה ועוד. 

תשומת לב, ציון הדפ"ר מהווה 50% מהשקלול של ציון הקב"א, על כן יש לו חשיבות מכרעת לאופן השיבוץ שלכם ולאפשרויות המיון שייפתחו לכם. רמת הקושי של המבחן הפסיכוטכני הינה גבוהה יותר מהמבחנים אליהם אתם רגילים בבית הספר, לכן יש ללמוד ולהשקיע בהתאם. 

הבדיקות הרפואיות –  בהמשך לשאלון הרפואי אשר מילאתם באתר "מתגייסים", ולטפסים הרפואיים שהבאתם, ייערכו לכם מספר בדיקות רפואיות במעמד הצו הראשון בין היתר בדיקת משק, גובה ולחץ דם. כמו כן ייערכו בדיקות ראיה ועיוורון צבעים. שימו לב, עליכם להצהיר על בעיות רפואיות או מחלות מהן סבלתם בעבר. מטרת הבדיקות הרפואיות הינה לקבוע את הפרופיל הרפואי שלכם המעיד על מידת כשירות גופנית ובריאותית:

פרופיל 97 – הפרופיל המקסימלי, המאפשר שירות ביחידות המובחרות ביותר בצה"ל (ייתכן פרופיל 97 עם סעיפים מסויימים).

פרופיל 82 – מאפשר שירות קרבי ביחידות השדה ובחיל הרגלים. 

פרופיל 72 – מאפשר שירות קרבי בכל יחידות הלוחמה למעט הסיירות והיחידות המובחרות. מאפיין מועמדים הסולים ממגבלה בינונית.

פרופיל 64 – מאפשר שירות כתומעי לחימה, זאת בכפוף לסעיף הליקוי. 

פרופיל 45 – מאפשר שירות בתפקידים עורפיים בלבד. מאפיין מועמדים עם מגבלה המזכה בפטור. 

פרופיל 24 – אינו מאפשר שירות בצה"ל באופן זמני עקב פציעה או מחלה. מצבם הרפואי של מועמדים אלה ייבחן שוב בהמשך.

פרופיל 21 – מאפיין מועמדים אשר אינם כשירים לשירות בצה"ל. בעלי פרופיל 21 יכולים להגיש בקשה להתנדב לשירות.

הראיון האישי – בתחנה זו מתבצע ראיון אישי על ידי מאבחנת פסיכוטכנית. אורכו של הראיון משתנה בין מועמד למועמד ומשכו 15-45 דקות. הראיון מיועד לבנים ולבנות כאחד, ומטרתו לבחון את מידת ההתאמה לשירות הצבאי, מוטיבציה לשירות בתפקידי לוחמה ועוד. הציון של הראיון צד"כ – ציון דרך כללי) מהווה כ-33% מסך השקלול של ציון הקב"א. חשוב לדעת – לא ניתנת הזדמנות לראיון שני. חשוב להבין שהראיון הוא מבחן לכל דבר, לכן יש להיות מרוכזים, דרוכים ורציניים גם בראיון האישי. אז מה בעצם בוחנים בראיון? המאבחנת הפסיכוטכנית בודקת מספר דברים אך בעיקר מוטיבציה, עצמאות, יחסים בינאישיים, פעילות ספורטיבית, התאמה למסגרת ויכולות הובלה. 

טיפים לראיון האישי:
1. המאבחנת תתן לכם תחושה מאוד נעימה וחברית, אך זכרו שאתם בראיון בו בוחנים כל משפט והתנהגות שלכם.
2. חשבו איך אתם רוצים להציג את עצמכם, בנו את התשובה בצורה הגיונית, אל תהיו מפוזרים. 
3. אל תפחדו להביע את הדעה שלכם, אך בצורה נעימה, רהוטה וברורה. 
4. ענו על מה ששואלים אתכם. היו קשובים לשאלות, ו-וודאו שאתם עונים על מה שנשאלתם.
5. אל תמהרו לשלוף תשובות. חשבו על הדברים רגע לפני שאתם אומרים אותם בקול רם.
6. הסתכלו למאבחנת בעיניים, שבו בצורה מנומסת, אל תתפרצו לדברים, תנו לה לסיים לשאול את השאלות.
7. הקפידו לדבר בשפה גבוהה יחסית, באופן רהוט, אך גם טבעי. לא להישמע מתנשאים.
8. דעו מה אתם רוצים לעשות בצבא, הכינו שיעורי בית – תראו שאתם מכירים את המסלול אליו תרצו להגיע. 
9. גם אם אתם לא רוצים להגיע לקרבי – אל תפסלו את זה, כמובן אל תזלזלו בזה. 

שאלון תחביבים – את שאלון התחביבים ממלאים לאחר יום המיון בלשכת הגיוס. השאלון נמצא באיזור האישי של כל מועמד באתר "מתגייסים". מטרתו הוא לאפשר לצה"ל להכיר אתכם בצורה טובה יותר, את ההעדפות שלכם, הכישורים שלכם ועשוי להיות לו משקל מכריע בשיבוץ שתקבלו. לכן, שוב מאוד למלא את שאלון התחביבים בצורה רצינית, אנו ממליצים למלא אותו מיד לאחר סיום המבחנים שלכם בלשכת הגיוס. 

 

win, word, scrabble

או שאפשר גם ווטסאפ

לחצו להתחיל התכתבות