fbpx

מהם שלבי הצו הראשון?

או - למה בדיוק חשוב להתכונן?

הצו הראשון בנוי מתחנות שונות אותן עובר כל מועמד לשירות צבאי. במאמר זה נדון בהרחבה בתחנות השונות שתעברו בדרך. כיום השלבים הראשוניים מתבצעים כבר מהבית.

תחנת אימות נתונים
התחנה הראשונה בצו הראשון היא תחנת אימות נתונים. מטרת שלב זה היא לוודא כי הפרטים האישיים המצויים במאגרי צה"ל נכונים. הטופס יכלול נתונים כמו מספר טלפון שלכם ושל ההורים, כתובים מגורים, אזרחות ודת וכן פרטים הנוגעים למוסדות הלימוד בהם למדתם ופרטי בני המשפחה הגרעינית שלכם. כיום, צה"ל העביר את התהליך לצורה דיגיטלית, וניתן לבצע אותו גם בצורה מקוונת או טלפונית מספר ימים לפני תאריך הצו הראשון.

אם בחרתם לעבור את התהליך הזה בלשכת הגיוס תדרשו למלא כל שלב בשאלון בנפרד. אחד החלקים החשובים ביותר בשאלון שיקבע את עתידכם בצבא הוא הצה"ר (ציון השכלה ראשוני). תדרשו לענות בו כמה יחידות אתם מתכוונים ללמוד בכל מקצוע וכן אם אתם מתכוונים לסיים בגרות מלאה. ככל שרמת ההשכלה שאותה אתם מתכננים לרכוש גבוהה יותר, כך ציון הצה"ר המשפיע על הקב"א יהיה גבוה יותר.

מילוי ושליחת שאלון רפואי
לאחר אימות הנתונים באופן מקוון יש למלא שאלון רפואי הכולל את הפרטים הפיזיים ונתונים נוספים כמו תוצאות בדיקת שתן (המתקבלים על־ידי רופא המשפחה) ונתונים פיזיולוגיים נוספים, אם אתם מרכיבים משקפיים יש לצרף מכתב חתום מאופטומטריסט. המסמכים הללו מוזנים לאזור האישי באתר שלכם וחשוב גם לזכור להביא אותם ללשכת הגיוס ביום הצו הראשון.

סימול עברית
בשלב הבא תדרשו לעבור מבחן שנועד לבדוק את רמת הבנתכם וידיעתכם בשפה העברית. מבחן זה מכונה סימול עברית. הוא כולל חלק של בחינת היכולת המילולית שלכם בדיבור (הבעת דעה), בו תבחנו על נושאים כלליים. מטרת המבחן אינה לבדוק את הדעות שלכם, אלא לבחון כיצד אתם מסוגלים להביע את עצמכם, האם אתם משתמשים באוצר מילים עשיר וכן אם אתם משתמשים בדקדוק באופן תקין. השאלות יכולות לכלול גם דרישה להשתמש באוצר מילים מסויים המוכתב לכם כדי לבחון את יכולתכם לשלב את המילים בצורה תקינה במשפט.

לאחר מכן, תעברו לשלב הבא – מבחן כישורי קריאה. במבחן זה תצטרכו להפגין כישורי קריאה ויכולת הבנה של הטקסט. בחלק זה יוצגו בפניכם מילים המשויכות למשלב שפתי גבוה, ותיבחן יכולתכם להגות את המילים בצורה נכונה ללא שגיאות תוך הבנת ההקשר שלהן במשפט.

בחלק הבא במבחן תיבחן יכולת הכתיבה שלכם. תדרשו להשתמש במילים ברמה לשונית גבוהה המעידות על אוצר מילים עשיר במשפט כתוב מראש שיש להשלים או בכתיבת המשפט מתחילתו ועד סופו. הציון הסופי של מבחן זה ישולב עם החלק של הבנת הנקרא בתחנה הבאה – תחנת המבחנים הפסיכוטכניים.

מבחנים פסיכוטכניים
השלב הבא מורכב ממבחנים פסיכוטכניים שיקבעו את ציון הדפ"ר המהווה 50% מציון הקב"א שלכם, וישפיעו על היחידה שאליה תתקבלו בצה"ל. כל מבחן פסיכוטכני כולל יכולת חשיבה לוגית, ניתוח נתונים והסקת מסקנות במגבלות זמן. חשוב להתכונן למבחנים הללו מראש כדי להשיג את הציון המקסימלי. כדאי לדעת כי המבחנים מבוצעים בלחץ של זמן ואינכם יכולים לבצעם שנית. לכן, ככל שתהיו מוכנים יותר באמצעות תרגול לתנאים המתקיימים במבחן, כך תוכלו להתגבר על טעויות מיותרות הנובעות מחרדת מבחנים או מלחץ.

בדיקות רפואיות
לצד הנתונים שסופקו על־ידי רופא המשפחה שלכם, תדרשו לעבור גם בדיקות רפואיות הכוללות בחינה של חדות הראיה, בדיקות משקל, גובה, לחץ דם ונתונים נוספים. חשוב גם להצהיר בשלב זה על רגישות לתרופות או אלרגיות נוספות, בעיות פיזיולוגיות וכן ניתוחים שעברתם בעבר.

ראיון מאבחנת
כדי להכיר אתכם טוב יותר ולבחון את התאמתכם ליחידות השונות בצה"ל תגיעו לתחנה של ראיון על־ידי המאבחנת הפסיכוטכנית. ראיון מאבחנת מתבצע על־ידי חיילת שהוכשרה לכך. תוצאות הראיון ישקפו שליש מציון הקב"א שיקבע אם תוכלו להתמיין ליחידות העילית של צה"ל. לכן, חשוב להתכונן גם לראיון ולדעת אילו מאפיינים באישיותכם כדאי להדגיש ואילו מאפיינים להצניע. בין השאר תבחן המוטיבציה שלכם לשרת בקרבי, ישאלו שאלות על התנדבות או הדרכה בתנועות נוער וקורסים נוספים שאתם לוקחים בהם חלק. אבני דרך מרכזיות אלה ישפיעו על דירוג הקב"א שלכם.

ערכות ההכנה של מרום 360 מעניקות הדרכה מקיפה ויסודית לכל שלבי הצו הראשון, דבר המשפר משמעותית את הסיכויים שלכם לצלוח יום זה תוך קבלת ציון דפ"ר וקב"א המשקפים את הפוטנציאל האמיתי שלכם בצה"ל. 

math, blackboard, education

או שאפשר גם ווטסאפ

לחצו להתחיל התכתבות